Mindfulness werkt!

mindfulness

Vandaag de dag krijgen zowel kinderen als volwassenen veel prikkels te verwerken. Om jezelf te kunnen blijven is het prettig om te leren ontspannen en ‘een hoofd vol gedachten’ tot rust te kunnen brengen. Met aandacht voor de adem en de bewegingen van het lichaam wordt de innerlijke ontwikkeling van het kind gestimuleerd, leren ze beter om te gaan met gedachten, gevoelens en emoties.

Mindfulness leert kinderen aandacht geven aan het innerlijke en uiterlijke landschap van hun ervaringen.

Is het niet fijn om te weten hoe je met lastige emoties kunt omgaan?

Willen we niet allemaal dat de automatische reactie op stress afneemt en dat vertrouwen en levensvreugde toeneemt?

Mindfulnesstraining leert kinderen…:

  • Zich te concentreren:
    Even stoppen met doorgaan en voor een moment de aandacht gericht kunnen houden op de adem. Door regelmatig even met aandacht ‘stil te staan’, leren kinderen op te merken wanneer ze afgeleid zijn en leren ze hoe ze kunnen terugkeren naar wat van hen gevraagd wordt. Hierdoor neemt de concentratie toe en neemt impulsief gedrag af.
  • Emoties en gedachteprocessen te benoemen en te begrijpen:
    Door net emoties en gedachten zoals, angst, verdriet, woede, piekeren en verdriet te accepteren en er ruimte voor te maken, kun je er een beetje afstand van nemen. Net genoeg om rust en harmonie te creëren.
  • Aanwezig te zijn in het nu:
    Je wordt bewust dat er nu heel veel goed is. Ook als er iets spannend wordt verwacht of niet leuke dingen zijn gebeurd.
  • Zelfvertrouwen te hebben:
    Door het leren om niet te oordelen over je eigen emoties en gedachten, en deze los te kunnen laten.
  • Hun geheugen te verbeteren:
    Door via concentratie je aandacht te richten op wat je NU doet, dringt alles wat je geleerd hebt beter door. Je herinnert je alles veel beter.
  • Lief te zijn voor zichzelf en anderen:
    Door te oefenen in aardig zijn worden kinderen bewust van deze kracht. Ze hebben niet alleen begrip voor hun eigen standpunten en kwetsbaarheden, maar ook die van anderen neemt toe. Pestgedrag neemt af en acceptatie van verschillen neemt toe.

Wetenschappelijk onderbouwd
In de afgelopen dertig jaar is er veel wetenschappelijk onderzoek verricht naar mindfulnesstraining (leren aandachtig zijn).

Recent (2010) is er onderzoek gedaan naar het effect van mindfulness bij jonge kinderen, aan de UvA, Amsterdam.

Zowel bij kinderen als bij volwassenen zijn volgende effecten merkbaar:

  • verhoging van concentratie (betere leerprestaties);
  • toenemende vaardigheid in het omgaan met emoties, frustraties, pijn en stress;
  • langdurige en waarneembare afname van klachten zoals vermoeidheid, stressklachten, ziekteverzuim, piekeren en slaaploosheid;
  • opvallende toename in de mogelijkheid tot ontspanning van lichaam en geest
  • meer energie, balans en plezier in het leven;
  • meer verantwoordelijkheid voor jezelf, de andere en de leefomgeving;
  • verbetering van het geheugen, vooral op spannende momenten zoals toetsen en spreekbeurten.

Met dank voor je interesse, wensen we je een fijn, gezond en energiek leven.

Het Mi-Yo team :)