Telefacts op bezoek bij Mi-Yo !

  • Posted on March 15, 2013 at 10:07
Mi-Yo Oostende met Telefacts

Mi-Yo’s Tine (links) en Shirley (in het midden) met de kinderen en de Telefacts crew

Vorige week kwam het VTM programma “Telefacts” bij Mi-Yo filmen, voor een reportage over mindfulness voor kinderen. De Telefacts-crew was vooral geïnteresseerd in de ervaringen en de beleving van de kinderen en hun ouders. Ze hebben bij ons een ganse sessie gefilmd met de kinderen, en interviewden de kinderen, hun ouders en Shirley.

Intussen is het programma eergisteren uitgezonden. We proberen de ganse uitzending in video-formaat te pakken te krijgen, om hier op onze inspiratie-blog te tonen. Intussen is hier een “teaser” van het programma te zien.

Telefacts’ samenvatting over “Mindfulness voor kinderen”:

Tibo is vijf en op woensdagmiddag volgt hij mindfulness als remedie tegen stress. Op school of in een groep communiceert hij heel moeilijk. Tijdens de les mindfulness leert hij z’n gevoelens te uiten. “We merken wel resultaat. Hij kan al beter met z’n gevoelens omgaan. Nu kan hij zeggen: ik heb pijn in m’n hart”, vertelt Kimberly, de moeder van Tibo.

Mindfulness is een meditatietechniek die mensen leert om hun gevoelens te uiten en bewuster met jezelf om te gaan. Maar bovenal is het een booming business. Er zijn cursussen voor mensen met kanker, zwangere vrouwen, bejaarden, kansarmen en gevangenen, zelfs online en op de werkvloer en nu ook voor kinderen.

Ook huisarts Adinda De Poorter is helemaal gewonnen voor mindfulness. Ze oefent de techniek samen met haar twee dochters van acht en tien en schrijft het voor aan haar patiënten. “Ik vind dat we in een tamelijk stressy maatschappij leven en als je dat niet als kind hebt aangeleerd daarmee om te gaan, beland je vaak in de hulpverlening om bepaalde zaken op te lossen en ik zou het leuk vinden moesten mijn kinderen zelf een soort van veilige basis hebben om naar terug te grijpen op dergelijke momenten.”, aldus Adinda.

Intussen gaan stemmen op om mindfulness te integreren in het onderwijs. Op dit ogenblik krijgen leraren al opleidingen om mindfulness-sessies te geven.

Maar hoe zinvol is het om kinderen mindfulness te laten volgen. “ De vraag is: zijn kinderen in staat om die afstandsname te doen? Als ik zie naar de ontwikkelingspsychologie van kinderen dan vermoed ik dat dat toch maar kan vanaf de leeftijd van 10-11 jaar. Het vermogen om te kunnen reflecteren over de eigen gedachten, over de eigen emoties zou pas op latere leeftijd waardevol zijn, zegt klinisch psycholoog Björn Prins.

Tja, die laatste paragraaf, moeten we wel met een serieus korreltje zout nemen, zegt “ons Tine”. Haar commentaar:

Ik werk al twintig jaar met kleuters. Traditioneel leren ze op school allerlei vaardigheden, maar de ontwikkeling van de innerlijke wereld wordt vergeten.

Mindfulness is een heel natuurlijk proces. Het begint al bij baby’s. Baby’s zien de dingen zoals ze zijn. Alles wat ze doen, doen ze spontaan. Ze eten als ze trek hebben, slapen als ze moe zijn, het ene moment kunnen ze huilen en een seconde daarna lachen ze. Hun geest zit vol nieuwsgierigheid, ze ontdekken alles. Baby’s zijn vaak al gelukkig gewoon met “er zijn”. Veel van die kwaliteiten zijn precies waar het bij mindfulness om gaat.

Bij het opgroeien raken baby’s het gevoel met hun innerlijk landschap kwijt. Ze kunnen van de hak op de tak springen, zonder aandacht te hebben voor wat ze aan het doen zijn. Zo raken ze het gevoel van geconcentreerde rust kwijt.

Waarom dan wachten tot ze 10-11 jaar zijn om de ‘draad’ terug op te nemen? Is het niet beter om de vaardigheden die er reeds zijn verder te stimuleren en verder te helpen ontwikkelen.
Ik ben er van overtuigd dat kinderen vanaf hun vijfde simpele mindfulness-oefeningen kunnen gaan leren, om hen te helpen rust te vinden in hun overactieve geest.

Leave a Reply


*